Dat liet topman François van Boxmeer woensdag bij het openen van de boeken
weten.

De opkomende markten bieden Heineken een groeiende, relatief jonge, bevolking,
een snelle mate van verstedelijking en veelal economische voorspoed. Deze
bepalende factoren voor groei ontbreken vrijwel in West- en Zuid-Europa,
waardoor Heineken voor de komende jaren daar niet meer rekent op echte
groei.

West-Europa: moeilijke markt

Op de moeilijke markt in West-Europa werd minder bier verkocht dan in 2011: de
biervolumes met 2,4 procent. Heineken rekent er niet op dat in West- en
Zuid-Europa de komende jaren nog sprake zal zijn van groei. Die zal moeten
komen uit de opkomende markten, die in de terminologie van Heineken dan ook "hoge
groeimarkten" heten.

De omzet in West-Europa steeg wel licht. In Europa probeert Heineken de markt
te masseren door de introductie van nieuwe producten, zoals de merken Sol en
El Dorado, zo liet Van Boxmeer weten. Op deze manier lukt het concern soms
ook om marktaandeel te winnen.

De omzet over heel 2012 steeg met 7,4 procent tot 18,4 miljard euro. De groei
op autonome basis was 3,9 procent. De omzet van Heineken neemt al jaren
gestaag toe.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AlgqdAs2y9qAdFZzWmQ2MFlFRV9jZEpoQTRIOFNkV2c&transpose=0&headers=1&range=A1%3AB7&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":false,"title":null,"formatOptions":{"source":"inline","prefix":"u20ac","scaleFactor":"1000","suffix":" miljard"},"minValue":0,"viewWindowMode":"explicit","format":"'u20ac'0.##' miljard'","viewWindow":{"min":0,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"series":{"0":{"color":"#6aa84f"}},"booleanRole":"certainty","title":"Omzet Heineken","animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"legend":"none","useFirstColumnAsDomain":true,"hAxis":{"titleTextStyle":{"color":"#999999","italic":false,"fontSize":12},"title":"Bron: Heineken","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"width":500,"height":320},"state":{},"view":{"columns":[{"calc":"stringify","type":"string","sourceColumn":0},1]},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram 1"}

De nettowinst exclusief bijzondere items (beia) steeg met 1,6 procent tot 1,7
miljard euro. Operationeel ging de winst met 8 procent omhoog tot 2,9
miljard euro (ebit beia).

Op autonome basis was er echter sprake van een lichte daling van de
operationele winst (min 0,5 procent), onder meer door hogere inkoopkosten.
Het biervolume steeg met 3,4 procent tot 221,2 miljoen hectoliter.

Overname APB

De expansie in de opkomende markten gaat intussen door. Heineken zette in 2012
een grote stap met de overname van Asia Pacific Breweries (APB), waardoor
het concern zijn reikwijdte in de opkomende Aziatische markten sterk
uitbreidde. "Een jaar van sterke vooruitgang", noemde Van Boxmeer de
afgelopen periode.

Heineken heeft inmiddels 99,6 procent van APB in handen. APB heeft een sterke
positie in Zuidoost-Azië en China. De verplichte uitkoopprocedure om de
overgebleven stukken te verkrijgen, wordt naar verwachting op of rond 18
februari afgerond.

Heineken kan een boekwinst van 1,5 miljard euro voor belastingen bijschrijven
als gevolg van de overname van APB. Die is als buitengewone post verwerkt in
de jaarcijfers over 2012.

De bierbrouwer profiteerde vorig jaar ook van een toenemende populariteit van
het Heineken-merk. Dat was onder meer het gevolg van veel reclame rond de
James Bond-film Skyfall en sponsoring van de Olympische Spelen in Londen.

Betere cijfers dan verwacht

De resultaten van Heineken zijn iets beter dan verwacht, vindt analist Robert
Jan Vos van ABN Amro. Met name de groei van de nettowinst exclusief items op
organische basis overtrof iets de verwachtingen. De lichte daling van de
ebit beia op organische basis was ook ingecalculeerd, aldus de analist.

Voor het lopende jaar verwacht Heineken een "aanhoudende omzet- en
volumegroei". De groeiregio's zullen daarbij de verwachte lagere
volumes in de Europese markten compenseren, die dan waarschijnlijk nog
steeds geplaagd worden door economische onzekerheid en
bezuinigingsmaatregelen.

De outlook voor 2013 is niet concreet, maar wel positief, vindt Vos. Hij wijst
onder meer op de inkoopprijzen die dit jaar waarschijnlijk minder hard
zullen stijgen dan in 2012. "Al met al licht beter dan verwacht en ik
denk dat de markt een licht positieve reactie zal laten zien", aldus de
analist.

Lees ook:

De Z24 Bierkaart: hier is Heineken marktleider

Boekwinst Heineken door overname APB

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl